zaterdag 7 maart 2009

ICT gebruik ter voorbereiding van lessen.

Ik gebruik zeer vaak ICT ter voorbereiding van lessen.
Er zijn een aantal toepassingen die ik zeer vaak gebruik.



Met name:

  • Word
  • Powerpoint
  • Internet explorer
Hieronder bespreek ik apart de toepassingen waarvoor én hoe ik ze gebruik.

1. Word


Over het algemeen mag ik toch besluiten dat ik word het meeste gebruik ter voorbereiding van mijn stagelessen. Word gebruik ik vooral om lesvoorbereidingen uit te typen. Maar ook bundeltjes voor leerlingen creëer ik hiermee. Word heeft een aantal voordelen:


  • automatische spellingscontrole
    >> Dit is zeer handig. Een typfout is snel gebeurd. Je hebt daar niet meteen oog in maar word geeft het aan. Zo vallen de fouten beter op als je uw werk aan het nakijken bent.
  • gebruiksvriendelijk
    >> Ook al ben je niet thuis in de ICT wereld toch kun je zeer mooie en aangename documenten maken. Word werkt met gemakkelijke pictogrammen en sneltoetsen. Eens je deze onder de knie hebt, heb je uw muis niet veel meer nodig, wat tijdsbesparing betekent.

2. Powerpoint

Powerpoint heb ik tot nu toe het minste gebruikt ter voorbereiding van mijn lessen. Dit komt vooral omdat niet elke school over een beamer beschikt waarop je uw powerpointpresentatie kunt afspelen. Powerpoint gebruik ik vooral tijdens lessen wereldoriëntatie. Ik vind dit een zeer geschikte toepassing om daarin te verwerken.


Een aantal voordelen:

  • Je kan zowel tekst als foto's in dia's integreren.
  • Je kiest of je de presentatie vooruit laat gaan d.m.v. een ingesteld klokje of door het zelf te bepalen.
  • Je kan prenten weergeven ter grote van je schoolbord.

Ook wekt een powerpresentatie vanzelf de aandacht van de leerlingen. Je hebt een zeer grote betrokkenheid van alle leerlingen.


De komende stage ga ik véél gebruik maken van de toepassing powerpoint. Mijn klasje heeft nl. een smartboard. Als ik dan prenten wil weergeven, hoef ik ze niet af te drukken (wat weerom een pluspunt is voor het milieu!) maar kan ik ze weergeven via het smartboard. Iedereen kan deze prenten dan goed zien want het bord hangt centraal in de klas.



3. Internet


Internet gebruik ik vooral om informatie en oefeningen op te zoeken. Met informatie opzoeken, bedoel ik vooral achtergrondinformatie i.v.m. werothema's. Dit kan ook gaan over regels die in het Nederlands voorkomen, die je niet terugvindt in boeken.


Vorig jaar hebben wij ook gezien dat het warm water niet meer hoeft uitgevonden te worden. Hiermee bedoel ik dat er een verscheiden aanbod van Hot Potatoes oefeningen staan op het internet. Als leerkracht moet je wel oefeningen selecteren want niet alles is even bruikbaar. Die oefeningen kunnen je ook inspireren om verder je les uit te werken.


Geen opmerkingen: