- Smartboard
Mijn klasje in het 6e leerjaar beschikt over een smartboard. Dus werd er ook van mij verwacht dat ik met dat smartboard aan de slag ging tijdens mijn stage. In het begin was dit wennen. We hadden wel een voorbereidingsles gekregen op de KaHo maar in praktijk is het toch nog altijd anders en komen er onverwachte situaties bij kijken. Nu heb ik al 2 weken met het smartboard gewerkt en heb ik er natuurlijk een heleboel voor - en nadelen bij ondervonden.
Voordelen
- Als je les aan het geven bent over een onderwerp, vb. dieren en de leerlingen kennen een bepaald dier niet, dan kun je gemakkelijk via je bord naar de site van google gaan en daar een afbeelding tonen.
- Als lesinstap voor mijn stelopdracht liet ik een filmpje zien. Het enige wat ik nodig had was mijn bord.
- Als ik met de kinderen oefeningen wil verbeteren hoef ik geen mooi opgemaakt bordschema meer te maken met de oefeningen. De oefenboeken waren op voorhand ingescand dus moest ik enkel die pagina inladen en kon ik op hetzelfde werkblad als de kinderen verbeteren.
- Via het smartboard kun je andere werkmiddelen gebruiken, nl. internet, powerpoint, word, ... . Dit werkt zeer motiverend voor de kinderen.
- De kinderen werken zeer graag op het smartboard, dit is ook een stimulans om de flinkste ll naar het bord te laten komen.
Nadelen
- Als je oefeningen van wiskunde wilt verbeteren kan je maar 1 ll tegelijk op het bord laten schrijven, dit werkt wel vertragend. Hierop moet je alternatieven bedenken zodat niet alle lln zitten te kijken.
- Persoonlijk vind ik dat als je lang op het smartboard moet kijken (zeker de eerste 2 dagen) dat je hoofdpijn kunt krijgen.
- Als je niet op de laptop zelf bezig bent maar enkel op het bord, dan durft de laptop op stand - bye springen en ben je je bord kwijt. - ICT geïntegreerd in hoekenwerk
Tijdens hoekenwerk heb ik de leerlingen laten werken op de computer. Zij moesten gericht zoeken op internet. Zij kregen een vragenblad en daarbij een stappenplan over hoe zij gericht konden opzoeken op internet. - ICT geïntegreerd tijdens de lessen
Dit puntje gaat niet zozeer over ICT bij de leerlingen zelf maar eerder over ICT bij de leerkracht. D.m.v. het smartboard is het gemakkelijk om ICT te integreren tijdens de lessen.
vb. Ik had een les rond afleidingen en samenstellingen. Om de lln de regels nog eens duidelijk te tonen had ik op internet een site opgezocht waar ze die regels op een kindvriendelijke manier bespraken. Ik vond dat dit een possitief effect had.
- De leerlingen zien hoe de leerkracht gericht iets opzoekt op internet.
- Stimuleert de leerlingen om op te letten. Het is leuker dan dat de leerkracht zomaar iets vertelt.
maandag 13 april 2009
ICT in het 6e leerjaar.
Wat heb ik allemaal gedaan in het 6e leerjaar rond ICT?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten